The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Inlyft av Supermagnetkameran vid SUS i Lund

Sverige får innan årsskiftet sin första ”supermagnetkamera”. Den 3 december levereras kamerans magnet på 7 tesla, 7T, till LBIC, Lunds universitets Biomaging Center och Skånes universitetssjukhus. Idag har de mest kraftfulla MR-kamerorna i Sverige, som används på människa, ett magnetfält på tre tesla, 3T.

<<< Back to news & events archive

Den nya magnetkameran är alltså mer än dubbelt så stark och kommer att möjliggöra studier av olika delar av kroppen med mycket hög upplösning.

Magnetkameran som väger drygt 40 ton kommer med båt till Göteborg och fraktas därefter med långtradare till Lund. På plats används en speciell kran för att lyfta in magneten. ”Inlyftet” är planerat till den 3 december kl.10.00 -11.00. Men med tanke på skånska höststormar kan vädret komma att bli avgörande för den exakta tidpunkten.

Platsen där ”inlyftet” sker är avstängd och förbjuden att beträda under arbetet. För fotografer och journalister som vill delta kan vi erbjuda en säker balkongplats.

Samlingsplats för journalister och fotografer som vill få tillgång till balkongplats är den elektroniska ”busstavlan” vid Receptionen i Centralblocket kl.09.45 onsdag den 3 december.

Freddy Ståhlberg, Professor i MR-fysik vid Lunds universitet kommer också att finnas tillgänglig för kommentarer på balkongen. Hör gärna av er till Anna-Lena Boive eller Johanna Sandahl och meddela om ni vill delta.

Kameran, som beräknas kunna tas i drift under våren 2015, kommer att placeras vid Verksamhetsområdet Bild- och Funktion, Skånes universitetssjukhus i Lund. Hittills har de 7T-magnetkameror som finns i andra länder enbart använts för grundforskning men vid SUS kommer man att ansöka om att så snart som möjligt att få använda den även på patienter som ingår i forskningsprojekt.

– En etikprövningsnämnd måste i nuläget kopplas in eftersom vid det handlar om forskning, säger Freddy Ståhlberg,

Utrustningen finansieras till cirka 90 procent av Sveriges vetenskapsråd, till 10 procent av Lunds Universitet medan Region Skåne finansierar byggnationer kring kameran. Den ska vara en nationell resurs som alla forskare i Sverige ska ha tillgång till och teknisk expertis, primärt finansierad av LBIC, kommer att ge stöd för användarna. Den är användbar inom många olika medicinska områden och innebär bland annat bättre möjligheter att framställa kroppens anatomiska strukturer i minsta detalj eller att göra funktionella mätningar av blodflöden i hjärnan. Ett annat område där kameran är användbar är kärlsjukdomar där kärlväggsplack kan granskas på ett helt nytt sätt. Också inom ortopedi kan kameran användas till att studera muskler, skelett och leder för att få detaljerade bilder på till exempel brosk.